Friday, June 13, 2008

قصة قصيرة " بين اربع حيطان"

كواليس :

دة كان اسم اول سيناريو لفيلم روائي قصير اكتبة و كانت حصلت مشاكل فية كدة و كتبت السيناريو 8 مرات لغاية ما وصلت للشكل النهائي اللي كنت عايزة و فكرت اني اخرجة و فعلا كنت حضرت لة بس معرفتش اوفق الممثلين مع بعض فا فكرت اني احولة لقصة قصيرة مع بعض التغيرات و يارب تعجبكم
اهداء الي : عمرو سلامة

قليل من الاوقات نكون مسالمين مع انفسنا مع اني داما اخاف من هذة الاوقات لانها تتحول في لحظة كستار تغطي بة نفسك امام اصدقائك و اقاربك مني تشكيني لهم علي ظلمي لكي و اساوتي و عدم قول كلمة واحدة جميلة لكي مع العلم و انت تقولي هذا اكون في حضنك و قتها و عندما اسالك لماذا هذة التصرفات تقولي لي "الحسد يا حبيبي الحسد" و انت تعلمي ما مدا كرهي لهذة الكلمة و طبعا في هذا الوقت يسمع صوتي لمن تشكي لة فا ياتي مسرعا ليطمان عليكي و في هذا الوقت يكون الامر وصل لزروتة


و تعلوا الاصوات و تتثبت صورة الشرير "قليل الادب " امامة " و في هذا الوقت لن تعرفي تدافعي عني بالكعس تحاولي ظهور برائتك و اتهامي كيف هذا؟؟ و اي حسد تتحدثين عنة!!؟ و انت تحاولي افساد كل معاني الحب التي كنت احتاج اليها منك


كيف تصدقين كذبك عليهم و كيف اصدقك انا في مشاعرك لي في بدايات حبنا "كنت بتستعبطيني " و للاسف صدقتك كنت داما اسالك هل انت متاكدة انك مهتمة بمظهري و شخصيتي امام عائلتك" كانت الاجابة " طبعا يا حبيبي بس المظهر ولا نتحسد " ؟

نفسي اعرف كنا هانتحسد علي اية ؟


ياتري لان عالتك كانت لا تملك حق لقمة العيش او حتي حق الحياة النظيفة و اصبحت عقدة نقص ام تحاولي اثبات شئ لنفسك لا يعلمة غيرك... حقيقي مش عارف اوصل لتفكيرك نفسي يكون عندك الشجاعة لتتحدثي معي

يقوم من علي الكرسي و يخرج من داخل غرفة ثم مرورا بباب خارج مستشفي امراض عصبية و نفسية و يشعل سيجارة و دخانها يظهر خلفة

تمت ......

محمد العسكري

3 comments:

بنت مصريه said...

مبروك يا محمد على تجديد المدونه
ايوه كده يا راجل نورت
وعلى البوست الجديد كمان

اما عن البوست فالحسد موجود
لكن بالصوره اللى فيها البطله دى
بيتحول الخوف العادى من الحسد الى وسواس قهرى
يتهيألها ان كل الناس هتحسدها
حتى اقرب الناس اليها حتى لو دا هيخرب بيتها
بس ف الحاله دى لازم تتعالج عند اخصائى امراض نفسيه وعصبيه
معلش يا محمد سامحنى التخصص يحكم بقى هههههههههههه
جميل قوى البوست يا محمد
وعقبال اللى بعده

مشربية said...

متشكر جدا يا انجي علي تعليقك و هو فعلا في السيناريو كان فية شخصية دكتور و بتعالج البطلة و عرفت انها عندها و سواس قهري
متشكر جدا تاني مرة و ادعيلي عشان الكسل و الملل هايجي تاني شكلة كدة :D

بنت مصريه said...

لا لا لا
اوعى
عايزينك
تبدع على طول يا محمد
مستنيه البوست الجدييد قريب جدا