Sunday, October 5, 2008

حكاية فيلمي الاول

عارف انة هايكون موضوع دمة تقيل بس اوعدكم انها هاتكون اخر مرة اتكلم عن نفسي او عن اي حاجة هاعملها الا لو طبعا فيها استفادة زي موضوع فيليمي الاول الذي كان علي ابواب ان يكون فيلم مقاولات قصيرة



بطاقة الفيلم :_



اسمة : اللعبة "فيلم قصير" ديجيتال

الابطال : صبري سيراج - حسين هاشم - يحيي سعد - محمد نصر - اسلام

قصة : مستوحاه من من المجموعة القصصية "شيئ من هذا القبيل" للكاتب ابراهيم اصلان

اسم القصة : اللعبة

موسيقي : من فرقة افتكاسات

سيناريو و حوار : محمد العسكري

اخراج و منتاج و تصوير : محمد العسكري



البداية



اشتريت المجموعة القصصية في شهر فبراير سنة 2007 و حبيتها جدا جدا و فضلت اقراء فيها لمدة 6 شهور من كثر اعجابي بيها كل ما تخلص اعيدها تاني و علقت معايا اكثر قصة فيهم اللي هي طبعا قصة "اللعبه" و قلت لنفسي دي هاتكون مشروع تخرجي في معهد سينما لما ادخلة و فضلت افكر بقي هاتكون عملة ازاي



سعتها انا كنت بحضر لفيلم تاني خالص بس زي ما قلتلكم قبل كدة ان الممثلين ماكنتش بعرف اوفق مواعيدهم مع بعض و كذا حاجة تانية قلت لنفسي يا واد ما تكسر النحس دة بفيلم تاني و يكون"" سهل "" ركزوا معايا قوي بقي في جزء سهل دة

قريت القصة تاني لمدة يومين لغاية ما لميت كل جوانبها كويس قوي



بدات في كتابة السيناريو و فضلت يوم كامل بكتب فية "اشيل دي و احط دي و دي وحشة لا دي احلا" و فضل اليوم كلة كدة لحد ما حسيت انة هو دي اللي انا عايزة بس بعد ما نمت و صحيت تاني يوم قلت اقراءة تاني و اشوفة بقي بعين المخرج لقيتة غير القصة تماما بس نفس الاطار بتعها و هو مجموعة اصحاب قعدين علي قهوة و بيلعبوا دومينوا و بيجي راجل عجوز غريب عن المنطقة و بيقعد علي القهوة دي و فضل كدة لمدة كذا يوم و بدا يتفرج عليهم و بداوا يحسوا بوجود الراجل العجوز و اهتمامة بيهم لدرجة انهم مابقوش يلعبوا غير لما الراجل دة يجي و يقعد علي القهوة و في يوم الراجل دة ماجاش فا بطلوا يلعبوا دي القصة اللي كتبها "ابراهيم اصلان" اما السيناريو اللي كتبتة بيقول



نفس اللي بتقولة القصة بس الفرق ان في فيليمي ان الراجل هو اللي اتعلق بالشباب و كان بيحاول يتعلم منهم الدومينوا لغرض تغير شئ في حياتة هو فاكر كدة اما قصة "اصلان" اللعيبة هما اللي اتعلقوا بوجود الراجل ... فرق كبير جدا طبعا بعد كل دة و بعد اللي اكتشفتوا قلت اني لازم اتصل بالكاتب ابراهيم اصلان و استاذن منة بتحويل القصة لسيناريو ثم فيلم و فعلا ماعرفش ازاي لغاية دلوقتي عرفت اكلم ابراهيم اصلان ازاي



اتصلت الاول بدار النشر و طلبت نمرتة بس اترفض طلبي و اخذت عنوانة بس اتصلت بالدليل و قلت عايز نمرة ابراهيم اصلان قاللي هو ساكن فين قلتلة العنوان و قالي النمرة !!! قلت ياد ممكن يكون تشابه اسماء اتصلت و انا مرعوب لقيت صوت مش غريب عليا حضرتك ابراهيم اصلان!!.. ايوة .. الكيت كات!!... ايوة .... شيئ من هذا القبيل!!... ايوة يابني !!!! ... اه طيب حضرتك انا حولت قصة اللعبة لسيناريو و هاخرجة ممكن اعرف راي حضرتك لما ابعتلك السيناريو .... اه ممكن



طبعا بعد اه ممكن دي كنت انا خلاص ميت روحتلة جرنال "الحياه" في مكتبة و سبت السيناريو و نسخة من القصة للسيكارتير و لقيتة بيقولي اتصل بعد اسبوع و فعلا اتصلت لقيتة بيقولي .... اه ازيك يا محمد "اول مرة ينطق اسمي اصلا " انا افتكرن ان القصة دي واحد تاني كان عايز يعملها فيلم و السيناريو بتاعة كان زي القصة بالضبط لكن انت مختلف تماما عن القصة .... طبعا انا بسمع الكلام دة و بتحطم من جوة ياعني



قلتلة اه يا استاذ صح كدة ياعني ماعملوش ..... لا ماتعملهوش .... الف شكر

فضلت افكر كدة شوية قلت لنفسي طيب الراجل التاني يكتب عن قصة ابراهيم اصلان و انا اكتب مستوحاه من قصة ابراهيم اصلان و اتصلت بية و الحمد الله وافق



كنت كتبت في بداية السيناريو حوار المفروض بيقولة راوي قلت لنفسي اي حد يعملة و مسكت الموبايل و بدور دة و فجأة شوفت اسم استغربت اصلا اني مافكرتش فية و قلت لنفسي يا نهار ابيض دي لو وفقت يبقي انا واد جامد جدا و باشا كمان

اتصلت .... الوا مدام سناء منصور ........ ايوة مين معايا ... محمد يافندم اللي كنت مع حضرتك في مهرجان القاهرة ... اه اه ازيك يا محمد

طبعا مش هاوصف اللي جويا لما قلتلي ازيك يا محمد ... هي بتقولها عادي طبعا بس جوايا انا مش عادي خالص اكيد اكيد ياعني

لما قبلتها في المهرجان كنت طلبت منها اني اشتغل معاها حوار لمجلة كلمتنا وافقت جدا و قالتلي بس لما تتصل ابقي فكرني انت مين

وحصل بس طلبت منها انها تادي صوت الراوي و قالتلي.... انت عارف انا باخذ فلوس كثير قوي لو بعمل دور راوي بس انت مش هاخذ منك حاجة و تحت امرك



اكيد اكيد انا مش بحلم عايز اقولكم ان اللي اقترح اننا نقف معاها كان صحبي "احمد التهامي" ياعني اصلا الموضوع مكانش في بالي تماما و الفيلم كمان ماكنش في بالي اصلا ماكنش لسة فكرت فية

لقيتها بتقولي انها مسافرة و راجعة بعد شهر اتصل و نتقابل و نسجل و فعلا بعد شهر اتصلت و اخذت منها عنوان البيت و روحتلها و فعلا سجلنا حوار الراوي



كان فاضل علي وقت مهرجان ساقية عبد المنعم الصاوي شهر بالضبط و في الشهر دة كان امتحناتي فية
خلصت امتحانات و كان فاضل اسبوعين علي التسليم فضلت احضر مع ممثلين و مكانش السيناريو عجبهم فا فضلنا نعدل فية و كل يوم نيجي نقف عند اللي وقفنا عندة اخر مرة و نرجع تاني لنفس المرة الاولانية !!!


فاضل اربع ايام علي التسليم و كدة انا معنديش ممثلين لانهم اصلا مش حابين السيناريو "طيب قولولي من الاول " المهم افتكرت الناس اللي كانوا معايا في مجلة كلمتنا و اللي اصلا كنا عملنا مجلة علي النت اسمها نحلم بس ماستمريتش و من سعتها و احنا اصحاب



روحتلهم شافوا السيناريو عجبهم جولي تاني يوم في القهوة اللي هانصور فيها الفيلم كان محتاج راجل عجوز اتصلت بالبوا واحدة كانت معايا في المدرسة و الراجل وافق و جية هو كمان و استاذنت صاحب القهوة اننا نصور و وافق و فعلا خلاص صورنا السيناريو كلة 8 مشاهد من الساعة 8 بليل لغاية الساعة 10.30 "كروتة" للاسف



فاضل يومين علي التسليم اول يوم منهم فضلت امنتج الفيلم فية و اكتشفت و انا بمنتج ان الصوت مش موجود في بعض مشاهد و المشاهد التانية الصوت وحش قوي و التمثيل كان اوحش و خصوصا اني كنت بمثل معاهم "صبي القهوجي" فا اتبقي مشهدين من اصل ثمانية مشاهد بس حيت انهم حكوا الفيلم و دة اللي طماني شوية مع صوت سناء منصور و الشوتات اللي اخذتها علي صوت الراوي



يوم التسليم و كان اخر معاد الساعة 7 بليل في الساقية بس قلت عشان الفيلم يكمل او يتفهم علي الاقل ان الراجل العجوز لازم هو كمان يتكلم فا روحتلة الصبح و اخذت منة الجملة اللي المفروض يقولها عشان الفيلم يتفهم و بعد كدة كملت مناج الفيلم و حاطيتة علي

DVD

و وصلت الساقية الساعة 6.50 و سلمت الفيلم قبل المعاد ما بعشر دقايق !!! و الفيلم اتعرض اخر يوم من ايام المهرجان و اتشتمت و انا في قاعة العرض ... اية القرف دة ... اية اللي منيلة دة .... اية ابن التييييييييييت دة

و كدة بقي و اتسبلي الدين علي ما اعتقد !!!



طبعا فية استفادات كثير قوي استفدتها اول حاجة ان مافيش حاجة اسمها فيلم سهل و فيلم صعب فية حاجة اسمها ترتيب و اولويات لان لو كل فيلم اتعمل بالطريقة دي يبقي كدة سينما الموقولات هاتطول الافلام القصيرة كمان و هي مش نقصة اصلا ثاني حاجة لكل واحد شغلة في مجال السينما او اي مجال تاني طبعا ياعني انا اخراج و منتاج و كتابة بس ماينفعش اصور او امثل لان كدة كل افلامي هاتبوظ
الحاجة الثالثة و الاهم اخذ بالي من بداية الفيلم و نهايتة و افضل ماسك رتم الفيلم



عرضت الفيلم تاني بس في مهرجان الموبايل و الغريبة ان الفيلم اخذ جايزة تقديرية من المهرجان و دة اللي مستغربة لغاية دلوقتي !!!!
filmeka..com و اخيرا الفيلم دخل مسابقة في موقع
و لسة طبعا معرفش النتيجة بس ادعولي انة يكسب عشان انتج فيلمي اللي بحضرلة دلوقتي

بتاسف علي البوست الرخم دة بس اللي يوصل لغاية هنا ياريت يدعيلي عشان بحضر لفيلم قصير تاني يارب يطلع للنور بس و اكيد هاعزمكم عشان تشوفة دة لينك الفيلم اتفرجوا علية و سمحوني بقي علية

http://www.youtube.com/watch?v=PmTxf4egpPM



5 comments:

qwert anime said...

ياراجل مبروك على الفيلم
و مبروك انك رجعت تدون
محمود لطفى

مشربية said...

الله يخليك يا محمود :)

fr3oon said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

محمد بجد مش عارفة أقول لك أيه
فكرة الشغل ده حلوة قوى فعلآ

أستمررررررررر

:)

مشربية said...

متشكر قوي يا سارة الله يخليكي