Friday, February 6, 2009

إيه ياعني فيلم بسيط ؟!! المهم تكون بتعرف تحكي

من ساعتين كدة واحد صحبي أتصل بيا و لقيتة بيقولي ألحق و أنزل أشتري مجلة "جود نيوز" عشان فيها التحليل اللي أنت كتبتة عن فيلم
3-irone
طبعا ماصدقتش :) لان المجله مش هاتسيب الناس كلها الموهوبين و النقاد الحقيقيين و هاتنشر مجرد قراءة لمشاهد شاف فيلم و عجبة ... بس انا زي البشر قلت جايز برضة و خصوصا لاني بشتري اصلا "جود نيوز" كل شهر ... بس عدد الشهر الجديد لسة مانزلش !!!
بس و انا نازل قررت لما ارجع لازم اكتب الموضوع دة .

إيه ياعني فيلم بسيط ؟ العنوان يوحي باني هاتكلم عن الافلام البسيطة و انواعها .... بس انا مش هاعمل كدة ببساطة العبدالله اللي هو انا بعاني من شهر 4 اللي فات من سؤالين لازم بتسالهم بعد عرضي للناس السيناريو اللي كتبتة و هو فيلم قصير أسمة "الاثنين كل يوم " و هو جزء ثاني من فيلم قصير برضة و أسمة "الاثنين كل خميس" طبعا ولا دة اتعمل و دة اتعمل و كل دة بسبب السؤالين و ما ...
أنت عايز إية ؟ - و بتعمله لية ؟

طبعا سؤالين مهمين جدا فعلا و كان ديما جوابي اني بعملهم عشان تدريب علي دراستي الحرة للسينما و بجرب اللي وصلتله في الافلام دي
أكيد دي اجابة ماتريحش الناس فا الاقيهم بيفجأوني بسؤال ثالث هو انت مستعجل علية ؟ طبعا بفهم علي طول ان خلاص كدة الممثل او الممثله مش موفقين عادي جدا اخذت علي كدة !!! طبعا المدة دي كلها انا مش بدور علي ممثلين بس لا دة كمان مدير تصوير و طبعا الاساله بتختلف

إحنا اشتغلنا مع بعض قبل كدة ؟ "لآ" - هو دة أول شغل ليك ؟ "أيوة" فكرني بالمثل اللي بيقول
البيضة ولا الفرخة ما اكيد دة اول حاجة ليا يبقي ماشتغلتش معاك قبل كدة !!! طبعا بعد القراءة يقولي بس دة فيلم بسيط قوي و هاتتشتم لو عملتة و ماحدش هايعبرك

طبعا محسوبكم في الحكاية دي من شهر اربعة اللي فات بعد ما كتبت السيناريو الجزئين دلوقتي احنا لما بنشوف افلام زي مثلا
الكيت كات ايه اللي بنستفيدة غير اننا بنشوف مشاعر حقيقية و حكي حكاية تحفة و بيطلق علي فيلم الكيت كات فيلم بسيط بس من كثر البساطة مليان عمق طبعا مش بشبه افلامي بيه بس بتكلم علي جمله دة فيلم بسيط !!

فية فيلم قصير لما شوفتة غيرت كل وجهة نظري و حسيت اني ماشي صح لان بيني و بينكم كدة حسيت ان الناس كلها صح و انا غلط اتاثرت بكلامهم بس بعد الفيلم دة حسيت اني صح جدا و دة الينك بتاعة هو اسمة
Signs -
Schweppes Short Film Festival و كان في مهرجان

دة الينك بتاعة http://www.youtube.com/watch?v=rPi8aJcUT_g
مستني رايكم فية طبعا
مثلا لما نيجي نتكلم عن فيلم memento
فيلم قصتة عدية جدا واحد مراتة بتموت و بيجيلوا فقدان ذاكرة لاي حاجة بتتقاله جديدة و بيدور علي اللي قتل مراتة بس اخراج و المونتاج و التمثيل و الحكي بتاعة عظيم خلاه من اهم الافلام و هو من اخراج كريستوفر نولان اللي اخرج
the darck night فيلم بتمان الاخير

مثلا فيلم
21 grame للالخاندروا جونزاليس
اللي اخرج فيلم بابيل بتاع براد بيت نفس الموضوع قصة عدية جدا بس الحكي مختلف تماما
مافيش اي مشاكل ان القصة تكون بسيطة بس ازاي تحكيها هي دي الفكرة و ادعولي معاكم و معلش بقي طولت عليكم

6 comments:

Raisa said...

أتفق معاك
القصة أساس لنجاحpresentaion
الفلم أو فشله سواء كان قصير أو طويل أو حتى نص كُم!

كمشاهده, الأفلام القصيره ألاقيها ممتعه وأصعب من افلام ال
feature الطويله
للأسف ما فيه اي اهتمام حقيقي بهالنوع من الافلام في الوطن العربي
not to mention the whole film industry!!

فلم signs
كان جداً ظريف و جداً بسيط و يمكن شوي تقليدي كفكره لكن التنفيذ ان حلو

عموماً
مبروك على نشر المقاله و عؤبال النيويورك تايمز :)

all the best.

Tadwina said...

مرحبا / محمد
لقد قام أحد المعجبين بمدونتك بإضافتها إلى تدوينة دوت كوم، بيت المدونات العربية.

قام فريق المحررين بمراجعة مدونتك و تصنيفها و تحرير بياناتها، حتى يتمكن زوار الموقع و محركات البحث من إيجادها و متابعتها.
يمكنك متابعة مدونتك على الرابط التالى:
http://www.tadwina.com/feed/1446

يمكنك متابعة باقى مدونات تدوينة دوت كوم على الرابط التالى:
http://www.tadwina.com

لعمل أى تغييرات فى بيانات مدونتك أو لإقتراح مدونات أخرى لا تتردد فى الإتصال بنا من خلال الموقع ونرجو منك مراسلتنا للأهمية على الايميل
Tadwina@gmail.com
لوضع البانر الخاص بنا على الصفحة الرئيسية لمدونتك حتي يستطيع قراءنا في مصر والوطن العربي من متابعة تدويناتك المستحدثة

و لكم جزيل الشكر،

فريق عمل تدوينة دوت كوم.
http://www.tadwina.com

Anonymous said...

مصر فى مهب الريح


فى خلال الثلاثين عاما الماضية تعرضت مصر الى حملة منظمة لنشر ثقافة الهزيمة بين المصريين, فظهرت أمراض اجتماعية خطيرة عانى ومازال يعانى منها خمسة وتسعون بالمئة من هذا الشعب الكادح . فلقد تحولت مصر تدريجيا الى مجتمع الخمسة بالمئه وعدنا بخطى ثابته الى عصر ماقبل الثورة .. بل أسوء بكثير من مرحلة الاقطاع.

1- الانفجار السكانى .. وكيف أنها خدعة فيقولون أننا نتكاثر ولايوجد حل وأنها مشكلة مستعصية عن الحل.

2- مشكلة الدخل القومى .. وكيف يسرقونه ويدعون أن هناك عجزا ولاأمل من خروجنا من مشكلة الديون .

3- مشكلة تعمير مصر والتى يعيش سكانها على 4% من مساحتها.
4 - العدالة الاجتماعية .. وأطفال الشوارع والذين يملكون كل شىء .
5 - ضرورة الاتحاد مع السودان لتوفير الغذاء وحماية الأمن القومى المصرى.
6 - رئيس مصر القادم .. شروطه ومواصفاته حتى ترجع مصر الى عهدها السابق كدولة لها وزن اقليمى عربيا وافريقيا.

أرجو من كل من يقراء هذا أن يزور مقالات ثقافة الهزيمة بالرابط التالى www.ouregypt.us

Uouo Uo said...


thx

شركه تنظيف

Uouo Uo said...



thx

كشف تسربات المياة
غسيل خزانات
شركة نظافة عامة

Uouo Uo said...


thx

كشف تسربات المياة
غسيل خزانات
شركة نظافة عامة