Monday, May 14, 2007

محاكمة!!!

انت عايز تكون مخرج لية؟؟؟








السؤال دة قعدت احضر لة اجابة من ثلاث سنين و لغاية دلوقتي مش عارف استقر علي اجابة في الاول قلت لنفسي جايز ع شان "اكشن" بعد كدة قلت لنفسي لا قدمها تقيل ...طيب ع شان "ستوووب" قلت هي دي اجابة دي !!




عقلي الباطن اتكلم و قال لي انت مستقل الاجابة دي... دي معناها كبير قوي و معناها انك عايز تكون متحكم تقول للدنيا اتحركي"اكشن" و لما ماتعجبكش حاجة او المصيبة هاتلمسك تقول "ستوووب" دي اجابة مش قليلة علي فكرة دي توديك حبل المشنقة




قعدت افكر تاني قلت جايز ع شان "الكرين" قلت يا عني هو دة سبب يخليني ادرس اخراج




رد عليا تاني عقلي الباطن و قال "اةةة يا خبيث انت عايز تقعد علي الكرين ع شان تشوف الدنيا من فوق و تحكم الناس من بعيد لبعيد "




سكت شوية معرفتش ارد علية قلت لنفسي اقعد كدة يا واد و رايح نفسك و واحدة واحدة ركز لقيت




صوت ضخم قوي بيقولي "خلص يا روح امك انت قدام لجنة مش في بيتكم يا عني خلص الاجابة علي طول" كنت ناسي فعلا اني قدام لجنة و الاجابة لازم تكون سريعة بس مقدرتش قومت لنفسي محامي ع شان يقول الاجابة نيابة عني لقيتة هايخرف في الكلام و لسة هاماشية لقيت




واحد من الجنة قال لة ما هو قال الاجابة دي قبل كدة ..... روحت قاطعتهم




وقلت استني شوية انا متكلمتش دة عقلي الباطن هو اللي بيتكلم




رد واحد من الجنة و قال "ياعني نيتك يا خفيف هي اللي اتكلمت "




المحامي بص لي و قال فعلا دي نيتك




قلت و انا باصص علي الجنة انا زعلان من الناس و عايز اطلع زعلي دة في خطوات سليمة انا اللي باديرها من خلال دماغي




قال لي واحد من الجنة يا عني عايز تمشي الناس علي مزاجك




قال المحامي:لا لا هو بيقول في السينما




واحد من الجنة : ما هي الحياة سينما و انا واحد من الناس اللي عايز اكيد يحركهم علي كيفة في السيما




المحامي: دة اكيد و انا كمان واحد اكيد عايز يغير حركاتة




قلت : انا حولت اكون صريح معاكم انا غيرت القسم اللي عايز ادرسة انا هادرس مونتاج




واحد من الجنة : حلو قوي ع شان تشيلنا اول ناس بعد ما تتخرج




المحامي: لية كل حاجة انتم لية ما هو هيشيل الفساد بس .. هو انتم فساد؟!!!




فضلوا نظرهم عليا و انا انظر لهم و لقيت




المحامي قرب مني و قال "انت تقصد مين ؟؟؟؟




الجنة : قررت الجنة بعد هذة المحاكة انك مرفوض في اي قسم من اقسام المعهد لانك سوف تستخدم اي قسم لحساب تهيأتك الشخصية و هذا ممكن يتعارض مع قوانين الدولة!!!!!!

2 comments:

Anonymous said...

ينفع اضيف حاجه؟
لو مش عجباك ابقي امسحها
واحده محاميه لسه متخرجتش ردت:لا استنوا احنا الدوله
الدوله ايه
الشعب واقليم وحاكم
واحنا الشعب وده ارضنا واحنا الي عينا الحاكم
واحنا الي اخترنا كل حد بيحكمنا
ولو حد فرض علينا حاجه فاحنا وافقنا
وده حاجه في القانون اسمها سقوط الحق بمضي المده
كده المرافعه سليمه
رد وكيل النيابه
انتي فاهمه انتي بتقولي ايه
ردت المحاميه:انا فاهمه ان في كلام يوديني في داهيه انا وموكلي
بس لو موثقتش فيكم هثق في مين
وإلا والله لعمل ثوره تحريضيه عليكم
عشان الظباط يجيوا يجروا ورانا هههههه
بس ايه احنا مبنسكتش بنقطع نفسهم في الجري والوقوف قال فاكرنا هنتجنن ونعمل حاجه
ايه رايك يا سياده القاضي
احنا الدوله ولا لا
هو من حقه يدرس الي عايزه
ويعمل الي عايزه
اصلكوا بتشتغلوا عندنا
القاضي:من غير قله ادب
المحاميه:انا قولت الي عندي
القاضي:رفعت الجلسه الحكم بعد المداوله.
ايه علاء الدين

مشربية said...

يا اية انا متشكر جدا علي ردك و لا يمكن امسحها لانها جميلة جدا جدا و علي فكرة هو دة المحامي اللي كنت عايزة معايا بس الحمد الله حصل خير
الف شكر يا اية