Tuesday, May 22, 2007

!!! تتر معلق







من كام يوم كدة كنت بتفرج علي فيلم "هامليت" بطولة "ميل جيبسون" بس مش هو دة الموضوع بعد ما اتفرجت علي الفيلم دخلت علي "النيت" و بحثت اكثر عن "شيكسبير " و لقيت موضوع بقلم "شيكسبير" عن هامليت اسمة "فكار جنونية فى دفتر هاملت" فا قررت انا ايضا اكتب افكار لكن ليس جنونية هي تميل "لاحاسيس" كنت ارغب بها من الطرف الاخر ليا اخت ليس شقيقة ساهمت في تربيتي من اول ولادتي لغاية و انا عندي ثلاث سنين و تركت المنزل هي و أبي و استقريت مع أمي لوحدنا في المنزل المهم بعد احدي عشر سنة زي "السيما" لقيتها اتصلت و قالت لي انا اختك طبعا السنين اللي فاتت دي كلها كنت بسال عليها و امي كانت دأما تحكيلي عليها "كل الخير و الله" المهم بعد كل السنين دي شوفنا بعض بس المقابلة كانت عادية جدا و عرفتني علي اخواتها اللي هما مش شقايقي المهم انا كنت داما احسب نفسي داخل شاشا و في اي وقت حاينزل عليا "التيتر" بس للاسف التيتر معلق اةة اية عمركم ما سميعتوا عن "التيتر المعلق" دة غير "الكبري المعلق" اكيد انا مش بستظرف دي الحقيقة التيتر هاينزل في يوم القيامة يوم الحساب "ربنا يكرم" كنت فاكر ان حايحتفل بي مثل مشهد في فيلم "عودة الابن الضال" شوفتوا الاحتفال و المشهد كان استعراضي جميل و بقة كنت متخيل ان مع اول حضن ليا مع اختي ها تلعب آلة العود أو الناي او القانون اةةة و هاتكون الحياة جميلة و تعرفني علي اي حد يعدي من جنبنا تقولة شوفوا دة اخويا المهم انا مش عارف لية انا كتبت الموضوع دة يمكن ع شان عايز اوصل لحاجة وهي زي ما قلت قبل كدة انا حاسس اني داخل شاشة و لما كنت في سنة ثاثلة اعدادي كان بيتعرض مسلسل اسمة " المحاربون" تاليف و اخراج "د.عصام الشماع" و بطولة طبعا "خالد الصاوي - محمود عبدالله - جيهان فاضل و آخرون" كنت شايف مجموعة شباب دأما بيرفض كلمة تنازلات عن احلامهم كنت فاكر ان دة في المسلسلات و بس و دأما بحلم اني اصاحب ناس زي دول و ارجع و اقول لنفسي ... هما فين دول لغاية ما بدأت في مشوار الكتابة عموما و بدأت امسك قلم و ورقة و اكتب افكاري المهم عرفت ان في مجلة اسمها "كلمتنا" يا عني بعد ثلاث سنين من الجري وراء هذا الحلم بان اكون من ضمن اعضاء التحرير و اخيرا اصبحت واحد منهم بس اثناء هذة المحاولات كنت عرفت مجلة اسمها "نحلم" و هي مجلة الكترونية و اللي قال لي عليها "رنا تيسير بدوي" و بدأت اكتب فيها تقريبا حوالي خمس شهور و من غير ما اعرف او اقابل اي احد من مؤسسين هذا الحلم و اخيرا حصلت مشاكل في المجلة و هي اللي جعلت الاعين تري اعضاء هذا الحلم هاقول لكم عن الظروف اللي وجهوها ع شان انتم نفسكم هاتقولوا دول فعلا "رافضين كلمة تنازلات" "صبري سراج -ماجد ابراهيم - مني زينهم- اية علا الدين - محمد تهامي - حسين هاشم - احمد ظريف" و اكيد في شباب كثيرة قوي لكن للاسف العبد الله متعرفش لسة عليهم جميع هؤلاء الشباب كانوا ايضا في مشوار البحث عن مكان يزرعوا فية حلمهم بدون تنازلات المكان اسمة "جريدة شباب مصر " لصاحبها و المتحكم الاوحد لخيراتها "احمد عبد الهادي" الاقرع النزهي "علي فكرة دي مش شتيمة فية دة وصف لة ليس الا" المهم الشباب دي كلها بتكتب في مجلة نحلم اسسوها بعد الخبرة التي اكتسبوها مع "عبد الهادي" وعيرفوا يعملوا اية و ميعملوش اية اجتماعتنا بتكون في "المركز الابداع الثقافي" في الاوبرا و بكون معاهم و بسمعهم و هما بيتكلموا و في نفس الوقت قلت لنفسي اخيرا اتعرفت علي شباب بيرفض التنازلات






صبري سراج: رئيس تحرير نحلم و نفسة يكون مذيع و الحلم دة كان معاة من ايام المدرسة و "النشرة المدرسية في طبور الصباح " و المدرس الذي كان ياخذ مجهودة و هو الذي يذيع النشرة مكان صبري و يتمني بان مجلة نحلم تصبح اهم مجلة الكترونية و تبني فكرة تهامي في تربية المجلة من افكارة و علي فكرة اهم ناقد في رائيي و داما بستفيد منة




ماجد ابراهيم: بدات موهبة الكتابة عندة مع حصص التعبير في اللغة العربية و المدرسين كانوا يعطوة درجات قليلة ع شان كان بيكتب الحقيقة في مواضيعة و رفض التنازل عن حقة الا بمذاجة و بدا يكتب في التفاهات ع شان الدرجات العليا لكن مواضيعة الانشائية كانت لا تخلي عن الحقيقة و هو دلوقتي بيكتب في الدستور




منة زينهم : صاحبة اول تقرير صحفي عن اولاد الشوارع في مجلة كلمتنا بينت بميت راجل بتحب الصحافة بجد اللي يشوفها و هي بتتكلم يقول الدنيا لسة بخير سمعت ل عبد الهادي و احلامة الفاضية لكن اتعلمت و بقت فاهمة كل الاعيب الصحافة
اية علاء الدين : صحفية موهوبة جدا و دة هاتشوفوة في مدوناتها







محمد التهامي:هو صاحب اسم نحلم و هو بيحب السيما و بيكتب سيناريوهات و لة فيلم في قناة العربية اسمة "في كل بيت " من كثر حبة في الصحافة عمل ثلاث مدونات و داما كانت بتقفل من الجهات المختصة لكن هو لا يمل و اتمان صبري علي حلمة




حسين هاشم: هو ايضا اصبح من اعضاء تحرير كلمتنا و كان علية شوية مواضيع في موقع ايجي فيلم تحفة كل حرف فيها بيقول "لا للتنازلات"و هو بيفهم في كل حاجة "محاماة - كومبيوتر - صحافة" و ماخافيا كان اعظم




احمد ظريف: واحد بيحب الصحافة بجد و هو اللي جعلني احكم عليهم بانهم شباب زي اللي في مسلسل "المحاربون" و كلامة عن الصحافة البايظة و هو ايضا من ضمن تدميرات "شباب مصر" لكن بعدها اصبح اقوي و عارف يلاقي حقة ازاي




يمكن كلامي عنهم مش كتير بس دة لاني لسة معرفتهمش اكثر بس هما رمز لكلمة "لا" و هما اللي جعلوني اقول لسة في تجمعات شباب علي القهاوي و الكلام عن كل حاجة و في اي حاجة و اللي عرفني علي القهاوي و القعدة فيها "احمد عادل - عمرو عادل - عمر الصواف - احمد علي " و هما اللي وصلوني لكل قهاوي مصر لغاية ما وصلت لجماعة الصحافة و الشباب اللي اصحاب كلمة "لا" شوفتوا بقة مافيش حاجة بتيجي لوحدها كلة بيوصل لكلة و اللي هايثبت كدة "شريف البنداري" اول واحد يقراء لي قصة قصيرة و زي ما انتم شايفين الغة عندي تعبانة شوية قال لي اقراء كثير انت افكارك حلوة بس مقالش كدة و سابني لا قال لي اقراء لمين كمان "صنع الله ابراهيم" و فعلا قراءة لة معظم كتباتة و هو اللي جعلني اعرف اتكلم مع اهم شباب من وجهة نظري هم شباب اصحاب كلمة "لا" و هم قبل ما يعرافوني كانوا اتعهدوا علي نفسهم انهم ميسيبوش بعض ابدا ... انا بطلب منهم الطلب دة ممكن اضم اديا في اديكم ... اةةةة شوفتوا بقة نسيت اللي داما بيحلي القعدة الجميلة "مودي" مغني الشلة و واد جدع جدا جدا و علي فكرة ادعو لة ع شان هو بقة في فرقة "ام كلثوم" في الاوبرا و لحن كلام العبد الله كان كاتبة هاتسمعوة قريب في المشربية بس خلاص كدة و علي فكرة الموضوع دة لن يقفل مع كل حاجة جديدة حاضيفها علية

16 comments:

Anonymous said...

محمد تاكد كلنا سعداء جدا
وبالخص عن نفسي اننا اتعرفنا بيك
ليس علي المستوي الشخصي كثيرا
وانما المستوي الفكري اكثر
وكل ما يجمع
احمد ظريف ومني زين وصبري وانت يا محمد
وانا كمان بخبرتي المتواضعه
اننا كلنا هدفنا واحد
وكلنا عايزين نساعد بعض
وبجد التجربه ده كلنا خوضناها في شباب مصر مش ندمانه عليها
لانها جعلت لي اخوات صبري واحمد ومني زين محمد تهامي
وخلتنا كلنا نقف جنب بعض
وانشاء الله هنوصل
وعلي فكره شكسبير مؤلف عظيم وخامه ممتازه تستحق البحث

صبري سراج said...

انا مش عارف اقولك ايه بجد

كتر الف خيرك على انك شايفنا بعنين حلوة بالشكل دا

ربنا يخليك يا محمد يا رب

Sarah el eskafy said...

"جريدة شباب مصر " لصاحبها و المتحكم الاوحد لخيراتها "احمد عبد الهادي" الاقرع النزهي "

هههههههههه
جبت الفايدة يا عسكرى
ربنا يقويكوا ادام اللى زيه ويكمل حلمكوا على خير يارب

Sarah el eskafy said...

نسيت اقولك حاجة
بليز اذا سمحت يعنى
بعد اذن سيادتك
انا خدت لينك مدونتك فى المدونة بتاعتى
:)

مشربية said...

اية الف شكر و عمري ما كنت اتخيل ان حد يتكلم عن مستوايا الفكري اللي مش موجود اصلا و اكيد و الله العظيم يا صبري زي ما اية بتقول انتم احلي اخوات في الدنيا و بيجمعنا حلم واحد و زي ما قلت يبقي كدة انا خارج شاشة التليفزيون و السيما و اخذت القرار دة بعد التعرف عليكم لانكم اصبحتم واقع العبد الله عايش فية
سارة الف شكر علي زيرتك بجد بس انا عايز اقولك حاجة انا مش معاهم في تجربة "الاقرع النزهي" لكن من كلامهم عنة و بعد ما شوفت صورتة معرفش لية حسيت بيهم كلهم و بالانار اللي داخلهم
بالنسبة للينك دة شرف ليا انة يكون عندك الف مليون شكر يا جماعة

مروة عوض said...

انا مبسوطة بيك اوي يا محمد عارف انت عايز ايه وبتحاول توصله
ربنا يوفقك

حقى اهرتل said...

يامجرى ريق القلم على ورقه م الدفتر
اوعى لكلام خداع قبل الميعاد يفطر
خليه يكمل صوم لحد سبت النور
لو قش هوه ببنت بالتالته هيبصر

نفسنا said...

تم أفتتاح العدد الأول من مجلة نفسنا
نتمنى منكم زيارتنا

مشربية said...

الف شكر يا مروة بجد علي الكلام دة و عمري ما كنت اتخيل اني بعرف اوصل الكلام اللي عايزة
و يا رب ميكونش كلامي خداع زي ما قال احمد سليمان اللي بجد كلامة جميل جدا جدا و يا رب بالتوفيق ديما و اتمني النجاح الدائم لمجلة نفسنا و العدد الاول جميل بجد و تجربة جميلة جدا جدا
يا رب بالتوفيق داما

Anonymous said...

3askoooor :D

ana mabsout beek awy web-esraraaak we ya rab te7a2a2 kol a7laamk :D

tenfa3 matla3 oghnya dee :P

MooM

مشربية said...

يا مصطفي يا اجمل مواطن
الف شكر يا حبي علي زيرتك بجد انا كيسوط جدا جدا
و طبعا يا ريس تنفع اغنية لية لا
ربنا يكرمك ياريس الف شكر

Anonymous said...

يا مودي انا متشكر جدا انك كتبت اسمي انا و عمرو و الزعيم و عمر
احمد
انتيمك

مشربية said...

يا احمد لو مش هاتكلم عن حد هاتكلم عن مين غيركم حبيبي الف شكر علي زيرتك

شباب روش طحن said...

الحقيقة أنا معرفش حد منكم بس الكلام شكله كويس

مشربية said...

طيب الحمد الله ان الكلام عجبك الف شكر يا حبي

Rannon said...

يمكن الموضوع قديم قوي بس أنا اول مرة أقراه ..معلش أنا دايما كدة متأخرة
تعرف ان أجمل حاجة فينا اننا عايزين نعمل حاجةو وده سبب في إن كتير مننا بيوصل دلوقت وبيعمل حاجات تهامي عمل كتاب وصبري بقى مذيع وصحفي وغيرنا
المهم ان الحمد لله كلنا بنتطور
أنا يمكن غايبة وغبت كتير عشان أنا من محافظة بعيدة شوية وبيأس بسرعة بس أنا حاسة اننا هنرجع تاني لأحجمل أيام اتعلمت منها في حياتي
مبسوطة بيك وبيكم
رنا تيسير بدوي