Sunday, May 6, 2007

سؤال و اجابتة



موضوع قديم قوي كان من المفترض انة يكون اول موضوع في البلوجز و هي التقديمة بس للاسف معرفتش اتكلم عن اية؟؟؟!
بس كان في سؤال اتسألتة و هو ياعني اية" بلوجز" ؟
ماعرفش اية اللي خلاني اجاوب الاجابة دي بجد فعلا قلت لة دي يا سيدي لما بتكون عايز توصل كلمتك و مابتعرفش الا بقيود معينة من جهات مختلفة فا بتكتب في البلوجز دة ... قالها لي و هو "مبلم" قلت لة باختصار لازم يكون عندك اصرار ماينفعش تستسلم ..." تنح" اكثر و قال لي مش فاهم قلت لة تعرف الناس اللي بتتسجن ع شان حاجة اسمها مدونات .. قال ايوة ايوة يا عم ابعد عنهم دي ناس ما تعرفش ربنا فكرني بفيلم" البداية" اخراج صلاح ابو سيف و بطولة احمد ذكي و جميل راتب و يسرا و حمدي غيث لما جميل راتب قال لهم ابعدوا عنة دة ديموقراطي علي احمد ذكي ياعني
!!
المهم قلت لة يا بني دي مش عيب ولا خطيئة دة انت بتقول كلمتك و بكل حرية .... قال لي ياعني مش حانتسجن قلت لة لا طبعا سجن اية و كلام فارغ اية احنا حانعتقل ... قال لي و دة اسهل من السجن قلت لة ايوة طبعا انت بعد السجن ماصيرك مش ماعروف لكن في المعتقل معروف "الي الرفيق الاعلي" قال ياعني شهيد قلت لة اسم الله عليك و علي الاقل في الاول حاتكون في "مدادية" قال لي يا عني اية؟ قلت لة تعرف محمد تهامي؟ قال لا .... قلت لة دة واحد كتب مدونة و اتقفلت و بعد كدة عمل واحدة تانية و اتقفلت و بعد كدة و احدة ثالثة و ... قال لي و اتقفلت قلت لا لسة شغالة
قال لي اة هي دي" المدادية "قلت جايز قال لي ياعني اية جايز؟
قلت لة ت
عرف مصطفي فتحي؟ قال لا .. قلت لة دة واحد كان عامل مجلة اسمها شباب شو اتقفلت ع شان كان بيسال الرايس سؤال و ماتجوبش علية فا اتقفلت المجلة و بعد كدة عمل مدونة اسمها شاب مسلم اتقفلت ع شان دافع عن رائية بس راجعها تاني بس غير اسمها و خلاها شباب شو.... قال اة بس ممكن مثال تاني قلت لة تعرف واحد اسمة صبري سراج قال لا .. قلت لة دة واحد عمل مجلة اسمها نحلم بس دي ماتقفلتش دي اتصادر عليها راح عمل مدونة و سماها زي صمت البحر صمتي .. قال لي دة قرر يسكت من اولها ... قلت لة ياعني انت هاتتكلم قال لي ياعم انا مالي!!!!!!!!


قلت لة المهم المدونات دي بتكون بعد طلع عين الواحد فينا لتوصيل كلمتة للناس من غير خوف ولا اي حاجة ..باصص لي و هو مستغرب!!! قلت لة يلا بقة نمشي من هنا !!!!!!!!!!!!!!!

4 comments:

صبري سراج said...

وجهة نظر منطقية جدا

يبدو ان المشربية مساعدك

تشوف المنظر من زاوية بانوراميه

تحياتي يا صديقي

nohamy said...

يااااااااا
اية يا عم الربط ده كله
وجهة نظرك منطقية جدا
على رأي صبري

الواحد لازم يتكلم .. عشان الكلام ده ممكن يعمل حاجة

انت عارف انت لو وصلت للحد حاجة صغيرة ده انجاز

انا سعيد اوي بمدونتك

شيماء الجيزى said...

بقى كده يا محمد
تعمل بلوج من غير متقولى
انتم كلكم عليا ولا ايه
ماشى يا زمن
ماشى يا بنى ادمين
ماشى
بس فعلا زى مقال صبرى
وجهة نظر منطقيه جدا
ايه العقل ده
ايه العيون دى
شايف الموضوع ازاى كده؟
بحد
اكتشفتك من جديد
تحياتى يا محمد

مشربية said...

متشكر يا صبري جدا علي التعليق اللي خلا تهامي و شيماء يقولوا الكلام الجميل قوي دة اللي عمري ما كنت اتخيلة الف شكر يا شباب علي ردكم بجد متشكر جدا