Thursday, May 3, 2007

أول حوار للعبد الله في كلمتنا مع شريف البنداري

السلام عليكم لجميع القراء دة أول حوار ليا يتنشر في مجلة كلمتنا بعد 3 سنين من الجري وراء كلمتنا و الحوار دة مع المخرج شريف البنداري اللي حاتكلم عنة بعد كدة و ازاي اتعرفت علية



اليكم الحوار الكامل
من خان الخليلي



ولد في القاهرة عام 1978، تخرج من كلية الفنون التطبيقية عام 2001، وعمل مهندس نسيج ،شارك في العديد من الأعمال المسرحية في المسرح الجامعي بالإضافة إلى مشاركته في بعض المعارض الجماعي، إلتحق بالمعهد العالي للسينما ليدرس في قسم الإخراج عام .2002

أخرج أفلاما قصيرة ضمن مشاريع معهد السينما وفيلما للمركز القومي للسينما

شارك بالفيلم التسجيلي ( 6 بنات ) بمهرجان الفجيك لأفلام الطلبة بموسكو ومهرجان دبي السينيمائي الدولي 2005

- مهرجان معهد جوته لأفلام الطلبة 2006

حاز فيلمه" صباح الفل " على جائزة لجنة التحكيم بالمهرجان القومي للسينما مصر 2006 و جائزة معهد جوته لأفضل فيلم تسجيلي 2006 عن فيلم ( 6 بنات )

و تم اختيارة في مهرجان برلين 2007 من ضمن المخرجين الشباب ليتم مناقشة افلامة و عرضها و هم

الفيلم الروائي "صباح الفل" و الفيلم التسجيلي " 6 بنات".

هو المخرج الشاب : شريف البنداري



1: كيف اقنعت "هند صبري" بالعمل في فيلم صباح الفل؟

الموضوع مافيهوش اقناع كل الحكاية اني عرفت ان "هند" معندهاش مانع انها تمثل في افلام قصيرة
و السيناريو كان عندي و عارضتة عليها و عجبتها الفكرة و الفيلم ماخوذ عن مسرحية للكاتب الإيطالي الشهير داريوفو‏
.

2هل يمكنك الرفض بقيام مساعد في فبلم طويل بسبب موضوع الفيلم؟

لا طبعا عادي جدا لان ببساطة فنيا لا ينسب لي العمل

3:في رأيك لرفع شان الافلام الروائية القصيرة ان يوجد بها نجوم من الافلام الطويلة ؟

اكيد طبعا و مش كدة و بس ان الناس ايضا تهتم و تعرف الفرق بين الافلام القصيرة و التسجيلية

4: ما هو الفرق يا شريف؟

باختصار
الفيلم التسجيلي: لة اشكال و انواع متعددة و قد يكون قائم علي فكرة او عن مكان او عن شخص ولا يعتمد علي ممثلين و موضوعة ماخوذ من الواقع


الفيلم الروائي: عالم مفترض من قبل خيال كاتب السيناريو... هذا الفرق بين نوعين ببساطة شديدة و لكن بشكل اكاديمي و هناك فروق اخرة حيث ان المساحة بين النوعين الروائي و التسجيلي شديدة المورونة و المطاطية فقد يتجسد النوعين بنفس القوة في فيلم واحد مثال "الطريق الي جونتناموا" الحائز علي "الدب الذهبي" في برلين 2006

5: هل الفيلم القصير يكون افضل كل ما مدتة كانت قصيرة ؟
الموضوع مش موضوع اصعب في حاجة اسمها الزمن الانسب او المثالي لطرح موضوع الفيلم فية و عموما كل ما يقصر الفيلم بيكون اصعب شوية هو بيكون اصعب لانك بتحاول توصيل فكرة في وقت قصير جدا و هو بيكون مفيد للفيلم احينا

6:هل الاخراج يحتاج موهبة قبل الدراسة؟
طبعا لان يوجد شك ان الاخراج يحتاج موهبة كما لا يوجد شك ان الدراسة مهمة جدا .



الفرق بين الموهبة و الدراسة في الاخراج؟
في حاجة اسمها شق تعليمي و شق اكاديمي الموضوع ببساطة عندما تتعلم الحروف الابجدية في حد حايستغل الحروف في "الزم" و في حد اخر سوف يستخدمها في "المدح" فا تعليم الاخراج لازم لكي نستخدم هذة الموهبة

7:الفرق بين التعليم الحر و التعليم في المعهد؟
هي الدراسة الحرة لها عيوب و مزايا و المعهد لة عيوب و مزايا لكن الافلام الناتجة عن مخرجين المعهد و الناتجة عن الدراسة الحرة يوجد اختلاف في الروح و اللغة السنيمائية

8: هل استفدت من المخرجين الذي عملت معهم مساعد؟

اكيد طبعا بس في حاجة مهمة استفدتها اكثر و هي " خبرة ال location وهي كيفية التعامل مع الcast وال
Crew و يوجد امتحانات بتعدي كل يوم علي المخرج مثلا لو في يوم تم عمل معاينة علي مكان و جاء و قت التصوير و المكان في حاجة اتغيرت كيف يجب ان اتصرف ؟ و دة شكل من اشكال خبرة ال location


9:شريف تفضل بان يوجد لك طريقة معينة لاخراج افلامك الناس تعرفك بيها؟

سؤال صعب قوي بس دي حاجة مش مقصودة عايز اقولك ان انا مش مخطط ازاي يكون ليا طريقة في الاخراج الناس تعرفني منها
بس اللي بحاول اعملة ان روحي هي اللي تاثر علي الفيلم مش الفيلم هو اللي ياثر عليا و الامثلة كثيرة زي الاستاذ" محمد خان" و الاستاذ"داود عبد السيد"ممكن نعرف ان دي افلامهم من غير ما نشوف اسمائهم لان روحهم واضحة في الفيلم

10: يوجد رائي بان امتحانات المعهد كثيرة علي الالتحاق بالمعهد؟

دي محاولة من ادارة المعهد للوصول الي افضل العناصر الاكثر موهبة للالتحاق بالمعهد و علي فكرة ما فيش امتحان في الدنيا يقدر يحدد موهبة أي انسان لانة بيكون محدد بعدة عناصر مثل الزمن و هو الامر الذي يضغط علي خيال الطالب حتي لو كان موهوب

11: هل مهرجان دبي 2006كان لا يوجد منة اهتمام بالافلام المصرية؟




اذا كنت تتكلم عن الجوائز فا دي حاجة طبيعية و الافلام اللي كسبت كلها افلام حلوة و من قبل ذوق اللجنة و هي التي تستحق الجوائز و هي فعلا افلام
جبدة بس اللي انا مستغرب لة عدم وجود أي عضو لجنة تحكيم مصري في لجنة تحكبم الافلام التسجيلية و القصيرة



12: ما هي اخر مشاريعك يا شريف؟

انا دلوقتي بحضر لمشروع التخرج و هو فيلم روائي قصير اما خارج المعهد يوجد فيلم تسجيلي طويل يتكلم عن " الهجرة الغير مشروعة" لوزارة الثقافة لدعم السينما

1 comment:

مشربية said...

مش عارف لية حبيت اني اعلق اول واحد علي الحوار دة اللي عايز اقولة ان الحوار دة اتعمل يوم 2/1/2007
و اتنشر في كلمتنا 1/5/2007
و علي فكرة اثناء اجرائي للحوار الكاسيت باظ فا شريف قال لي يبقي هاتكتب بقة يا ريس و فعلا الحوار كلة كان من فم شريف الي قلمي علي الورق بس طبعا ع شان دة اول حوار انفذة بالكتابة اثناء الحوار فا كان في اخطاء فابعد ما رجعت البيت و رتبت الحوار من جديد كانت فية اخطاء فا ارسلت الحوار لشريف ع شان يصلح الوجهات النظر الخاطئة التي كتبتها عن فم شريف و فعلا اتصلت بية علي التليفون و تم تصليح وجهة نظر شريف و بعد كدة ارسلت الحوار لكلمتنا و هو الان بين يديكم
شكر يا شريف